گزارش تصویری نمایشگاه یگانگی اثر در گالری های لاین ناین

گزارش تصویری نمایشگاه یگانگی اثر در گالری های لاین ناین

چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

رویا خواجوی پراجکتس (Roya Khajavi Projects) یگانگی اثر زهرا نظری را در های لاین ناین (High Line Nine) به نمایش می‌گذارد.
رویا خواجوی پراجکتس مفتخر است که نمایشگاهی از نقاشی‌ها و مجسمه‌هایِ هنرمند چند رشته‌ای، زهرا نظری، را در گالری های ‌لاین ‌ناین به نمایش در می‌آورد. مراسم افتتاحِ عمومی این نمایشگاه در اول ماه مه از ساعت ۵ تا ۸ بعدازظهر برگزار شد و نمایش آثار تا ۱۵ مه ادامه خواهد داشت.
یگانگی پروژه‌ای هنری است که ریشه‌ی خود را از آمیزش فرمیِ تأثیراتِ هنرِ ایرانی و غربی می‌گیرد. این پروژه از فعالیت‌های کاوشگرانه‌ی زهرا نظری در نقاشی و مجسمه‌سازی، و هویت او به عنوان مهاجری ایرانی در ایالات متحده سرچشمه می‌گیرد.
نظری در نقاشی‌ها و کارهای خود بر روی کاغذ، فرم‌های معماری با خطوطی انتزاعی و سیال را مجسم می‌کند و مشخصاً از یادمان‌های دیدنی و تماشایی سلسله‌ی صفوی در اصفهان، مثل مسجد شاه، عالی قاپو و اتاق موسیقیِ آن الهام می‌گیرد. در کارهای او طرح‌هایی از گذرگاه‌های طاقی، طاقچه‌ها، طاق‌ها، شبکه‌کاری‌ها و شمسه‌ با شکل‌هایِ شکسته و واسازی‌شده‌ی معمارانه با یکدیگر ترکیب شده‌اند.
مجسمه‌های نظری امتزاجی از یادمان‌هایِ سده‌یِ هفدهمیِ ایرانی و غربی و معماری پسامدرن است. الگوهای هندسیِ مجسمه‌هایِ او که از فولاد ضدزنگ ساخته شده و مستقیماً در میان مردم به نمایش در می‌آیند، نقش سایه‌ را ایفا می‌کنند و نور را بر نواحی پیرامونی بازتاب دهند تا تجربه‌ای چندبعدی را ممکن سازند. بهره‌گیریِ این هنرمند از مواد صنعتی تلویحاً به مجسمه‌سازانی نظیر آنتونی کارو و رابرت موریس اشاره می‌کند که در مجسمه‌های خود فولادِ خامِ خالص را به صورت شکل‌هایی پرشور و احساس با فرمی آزاد درمی‌آورند. علاوه بر این، سبک واسازی نظری به آثار معمارانی از قبیل زاها حدید و فرانک گری اشاره دارد.
زهرا نظری نقاش، مجسمه‌ساز و چیدمان‌سازی است که در کارهای خود از درون‌مایه‌های معمارانه بهره می‌گیرد. او در سال ۱۹۸۵ در همدان متولد شده و همینک اکنون در نیویورک سکونت دارد.
نظری تاکنون در جلسات و میزگردهایِ نهادهایی از جمله دانشگاه نیویورک، دانشگاه کلمبیا، اتحادیه‌ی کوپر و مؤسسه‌ی پرَت در نیویورک حضور داشته و درمورد هنر به سخنرانی پرداخته است. جدای از این، مطبوعات متعدد هنری نظیر همپتونز آرت‌هاب، هایپرآلرجیک، نشریه‌ی وایت‌هات، نشریه‌ی زی‌اچ و بسیاری دیگر با او مصاحبه کرده‌اند. آثار او را نیز در مجموعه‌های خصوصی و عمومیِ پرشماری در سراسر ایالات متحده، کانادا و آسیا می‌توان مشاهده کرد.
نظری آثار هنری خود را تاکنون در سطح ملی و بین‌المللی در گالری‌ها و نمایشگاه‌هایی به مانند موزه‌ی برانکس در نیویورک؛ موزه‌ی هنر ساموئل دروسکی در نیویورک؛ مرکز هنری مانا کانتمپورِری در نیوجرسی؛ موزه‌ی هنر اسپارتان‌بورگ در کالیفرنیای جنوبی؛ موزه‌ی هنر ماسور در لس‌آنجلس؛ آکادمی هنر نیویورک؛ موزه‌ی هنرهای زیبایِ دنیس بیبرو در نیویورک؛ گالریِ هنریِ بوکارا در نیویورک؛ مرکز نقاشی نیویورک؛ مرکز هنرهای معاصر نیوجرسی؛ مؤسسه‌ی هنر ایلینوی؛ گالری مانیفست در ایلینوی؛ گالری وومن مِید در ایلینوی؛ یادمان هزاره‌ی چین در پکن؛ موزه‌ی شوآن‌شِنگ در آن‌هویی در چین؛ گالری لیته‌هاوس در برلین؛ مؤسسه‌ی صبا و گالری باران در تهران به معرض نمایش گذاشته است.
افزون بر این؛ زهرا نظری تاکنون جوایز متعددی را دریافته کرده که از جمله‌ی آنها میتوان به کمک هزینه‌ی هدف از موزه‌ی برانکسِ نیویورک؛ بورسیه‌ی مشارکت خلاق از شورای فرهنگیِ منهتن جنوبی در نیویورک؛ برنامه‌ی تدریس از بنیاد هنری نیویورک؛ کمک هزینه‌ی هنرمند میهمان از موزه‌ی هنرهای معاصر ماساچوست؛ کمک هزینه‌ی اقامت هنرمندی از اتحادیه‌ی کوپر؛ یک کمک هزینه‌ی اقامت هنرمندی از اسکالپچِر اِسپِیس در یوتیکای نیویورک؛ و یک کمک هزینه‌ی اقامت هنرمندی از مرکز استودیوی ورمونت اشاره کرد.
این نقاش و مجسمه‌ساز ایرانیِ مقیمِ آمریکا دانش‌پایه‌ی کارشناسی خود را از دانشگاه هنر و معماری تبریز دریافت کرده و کارشناسی ارشد خود را در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه دولتی نیویورک به پایان رسانده است.

در حال بارگذاری تصاویر loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد