از هنر اعتراضی تا هنر انقلاب و جنگ در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران

از هنر اعتراضی تا هنر انقلاب و جنگ در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران

چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

نمایش «آینه در آینه» با تمرکز بر هنر اعتراضی از سال‌های پیش از انقلاب و هنر انقلاب و جنگ روز سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران آغاز خواهد شد.

نشست خبری نمایش «آینه در آینه» با مروری بر تحولات هنر معاصر ایران (۱۳۶۳-۱۳۵۳) روز سه‌شنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ با حضور احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، کیانوش معتقدی، کیوریتور نمایش، و سید عباس میرهاشمی، دبیرکل چهاردهمین جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر، برگزار شد.

سیامک آقایی در برنامه‌ی نشست این نمایش اظهار کرد این مجموعه نمایش‌ها نتیجه‌ی چندین سال فعالیت، پژوهش و هم‌افزاییِ گنجینه‌ی موزه‌ی هنرهای معاصر تهران و دیگر گنجینه‌های کشور ازجمله گنجینه‌ی حوزه‌ی هنری است. او همچنین این نمایش رابه‌عنوان بخش جانبی چهاردهمین جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر معرفی نمود.

معتقدی در ابتدای صحبت‌هایش به آغاز مدرنیسم در ایران و مکتب سقاخانه از دهه‌ی ۵۰ و نیز جریان جدید برخاسته به نام هنر اعتراضی یا انتقادی اشاره کرد. چیدمان این نمایش که بر نقاشی و نقاشی دیواری متمرکز است «براساس سیر تاریخی و گزینشی از یک روایت منصفانه براساس جریان‌شناسی تاریخ هنر با حضور هنر انتقادی و انقلابی ارائه خواهد شد». معتقدی در ادامه‌ی توضیحات خود این نمایش را روایتی مهم خواند که با نوعی اکسپرسیونیسم روایی و نیز با استفاده از مضامین ملی و حماسی رقم خورده است. چیدمان نمایش ابتدا با مقدمه‌ای از شکل‌گیری هنر اعتراضی پیش از انقلاب آغاز و سپس روایتی از هنر انقلاب و جنگ ارائه می‌شود. همچنین به تأثیر انقلاب‌های مکزیک و روسیه بر آثار هنرمندان ایرانی نیز پرداخته شده است.

باوجود آنکه این نمایش با آثار گنجینه‌ی موزه و دیگر گنجینه‌ها شکل گرفته است اما حدود نیمی از ۹۰ نقاشی این مجموعه برای نخستین‌بار به دیده در می‌آیند. در کنار بدنه‌ی اصلی این مجموعه که آثاری از هنرمندان مطرح ایران چون یعقوب امدادیان، هانیبال الخاص، ثمیلا امیرابراهیمی، کاظم چلیپا، مسعود سعدالدین، بهرام دبیری، پروانه اعتمادی است، آثاری از هنرمندانی چون بهمن محصص، اردشیر محصص، علی اکبر صادقی و رحیم ناجفر دیده می‌شود.  

معتقدی در اتمام صحبت‌هایش به تکمیل ایده‌ی نمایش اشاره کرد: «برای تکمیل ایده‌ی نمایش تلاشمان این بود که از عکس و پوسترهای مهم دوره‌ی انقلاب استفاده کنیم. دو عنصر مردم و رهبری را در نقاشی‌های انقلابی داریم و مواجهه‌ی هنرمندان و نوع زیبایی‌شناسی موردنظرمان خیلی در نمایشگاه موردتوجه قرار گرفته است».

آقایی در ادامه‌ی نشست به حمایت جشنواره‌ی تجسمی فجر از نمایش «آینه در آینه» پرداخت. بنا به اظهار او این نمایش که از آثار هنر اعتراضی هنرمندان مستقل آغاز شده است و به هنر انقلاب و جنگ ختم می‌شود، مستقل از تمامی نهادهای ناظر شکل گرفته است.

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد